fredag 11. juni 2010

Årets "grue-seg-til-prosjekt"

 
 
 
Da vi, som delvis selvbyggere, begynte å utvide huset i lengderetningen for snart 15 år siden, åpnet det seg en mulighet til enda et nytt blomsterbed. Skråninger er jo egentlig noe herk, ihvertfall med tanke på plenklipping. Ny matjord ble innkjøpt og trillet ut, til en, forhåpentligvis, ny stolthet på ca 7 x 2,5 meter. Iherdig innsats og vel, egentlig, kvalmende store innkjøp av stauder og blomsterløk de par første årene, gjorde bedet til, nettopp, en stolthet! Ihvertfall i noen år. Men så ballet det på seg; Noen anbefalt varmt å plante bundekkere, - mitt valg falt på krypfredløs. Mor fikk røtter av noe en gammel dame hun kjente , var sikker på var opiumsvalmuer og følgelig ikke turte å ha lenger. Mulig de er det, men jeg tok i mot. Mor var så heldig at hun ikke fikk dem til. Det gjorde jeg! Vakre er de, både før og under blomstring. Etterpå er de bare stygge. Det er over jorden, og det kan jeg fjerne. Under har de spredd seg. Enda mer. Og bunndekkeren? Den naglet den forhatte krypsoleien til jorda. I tillegg oppdaget jeg at matjorda hadde med seg et for meg hittil ukjent ugras.
Vel, år har gått, og jeg har luket iherdig. Bunndekkeren har gjort den jobben nesten umulig, valmuene har så dype røtter at det er håpløst å få has på dem. Kveken har kost seg der den har kommet opp midt inni det meste av "verdt-å-eie-planter". Det har ikke gjort saken noe bedre at jeg i mellomtiden var så "heldig" å få røtter fra en Ormerot. Vakre å se til, men de burde vært avskåret fra å kunne spre seg (inn i alt annet) De to-tre siste årene har jeg VISST at drastiske tiltak måtte til.

I år gikk jeg igang.
Utrolig nok tok det ikke mer enn èn uke av (all) fritid, å spa opp alt, for så å sortere "verdt-å-eie" fra det motsatte. Ødela jo den siste delen av blomstringen for bl.a de vakre perleblomstene, men i gjengjeld fant jeg igjen flere astilber, storkenebb og aurikler som tydeligvis har KJEMPET for livet! Bildene viser tidlig vår, der krokus har gjort seg ferdig, overfylt bed (ugras og litt til), samt "igang med jobben". Det regner så det høljer, så oppfølgeren med NÅ (som er litt stusselig for meg som foretrekker frodig), får komme siden!
!
Posted by Picasa

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar